Arytmetyka w pojedynczych neuronach? Mateusz Hohol

Od kilku dekad psychologowie i kognitywiści postulują istnienie tzw. zmysłu numerycznego, będącego podstawą do uczenia się szkolnej matematyki. Zmysł ten ma przejawiać się na wczesnym etapie rozwoju człowieka (już w pierwszych momentach życia), być niezależny od kultury, a także mieć długi ewolucyjny rodowód, o czym świadczyć ma jego obecność u zwierząt innych niż człowiek. Mózgowym siedliskiem zmysłu numerycznego ma by płat ciemieniowy. U ludzi świadczy o tym obserwowana w badaniach neuroobrazowych aktywność struktur ciemieniowych podczas elementarnych operacji numerycznych. Co więcej, osoby z uszkodzeniami płata ciemieniowego przejawiają poważne deficyty poznania numerycznego (tzw. akalkulię). Czy zmysł numeryczny wyłania się jednak z całościowej aktywności płata ciemieniowego, czy raczej jego mniejszych elementów? Zarówno badania na pacjentach z uszkodzeniami mózgu, jak i badania neuroobrazowe z udziałem zdrowych ochotników są zbyt mało precyzyjne, aby udzielić odpowiedzi na to pytanie. Najbardziej precyzyjną z metod neuronaukowych jest rejestrowanie aktywności pojedynczych neuronów. Kilka lat temu przeprowadzono badania na zwierzętach, wskazujące na aktywność pojedynczych neuronów ciemieniowych podczas przetwarzania liczebności, nie było jednak okazji, by zastosować tę metodę w badaniach z udziałem ludzi. Niedawno ograniczenie to zostało przełamany - pojawił się pierwszy raport o zaangażowaniu pojedynczych neuronów człowieka w mózgowe przetwarzanie arytmetyki. Podczas wykładu Mateusz Hohol przedstawi historię odkrywania mózgowego podłoża zmysłu numerycznego. Mateusz Hohol jest profesorem Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracuje w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych UJ. Specjalizuje się w kognitywistyce matematyki, czyli dziedzinie, która bada, w jaki sposób umysł przetwarza liczby i inne matematyczne obiekty. Tej tematyce poświęcił książki Umysł matematyczny (napisaną wspólnie z prof. Bartoszem Brożkiem, CCPress 2015) oraz Foundations of Geometric Cognition (Routledge 2020). Autor wielu wykładów popularnonaukowych na naszym kanale i wielu kursów w Copernicus College. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki z programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki w ramach projektu „Nauka na żywo: wszechświat, życie, umysł". Kwota dofinansowania 540 200,00 zł, całkowita wartość zadania 600 200 zł.

Comments